fredag 31 januari 2014

Boksamtalet från 1-40



Igår  hade vi en liten diskussion om vad är modersmål? kan man prata med sin språk i skolan ? varför det är viktig om man kan sitt språk ? OSV .



Jo för min tänker asså det är mycket viktig att man kan läsa,prata och skriva på sitt språk, eftersom det är din landspråk också jag vill säga något när man blir gamal då man ska glömma bort alla språker! då din modersmål ska stana bara med dig. 




T.ex jag är från Somalia, men jag har aldrig gått till Somaliska skolan i hela mitt live. Jag kan säga jag kan förstor lite Somaliska i alla fall. Asså jag skulle blir glade om jag kan mer Somaliska anno nu. 



I slutet modersmål är mycket viktig för barn, så man måste lära det till sitt barn Tack.... 

2 kommentarer:

  1. Din teori om att man som gammal gärna pratar sitt modersmål stämmer. I Sverige bor det många med finska eller meänkieli som modersmål, och det är inte ovanligt att man inom äldreomsorgen träffar äldre som blivit dementa och bara kan sitt modersmål.

    Tror du att du kommer att lära ditt barn somaliska när du blir pappa?

    SvaraRadera
  2. hah..jag vet inte, men jag hoppas det

    SvaraRadera