söndag 9 mars 2014

Pojken som åt ikapp med trollet A

1- Fadern skickade sin tre sönerna till skogen, eftersom blev han gammal och svag. Nu orkar inte han jobba mer! så han bestämde att de skulle gå till skogen och fälla några träder.  

2_ De båda två var inte lycklig med att hugga. När de började hugga i träden. Kom det fram de ett troll. Trollen sa _ Om du hugger i min skog, så slår jag ihjäl dig!  

3_ Fadern sa att. Den som hade hänt med ni om trollen hade aldrig hänt med mig när jag var ung.

4_Den gick så bra! han fick hjälp från trollen!

5_ Pojken fick stanna med trollet. Trollet skulle elda upp en eld i spisen, meden pojken skulle gå och hämta vatten. 

6_Pojken lyckades vinna kappätningen för att han sa till trollet att "ska vi äta ikapp?"

7_ Den slutar med när pojken tog mycket säker. Alltså han fick silver och guld. Sedan gick han hem och betalde skulder.

C. SKRIV

1_Den här sagan började med (Det var en gång) som alla andra sagor börjar med. Forden hade tre söner! Det använder man också på alla sagor.



2_Jag tror att den visar hur man ska använda sin gärna istället.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar